Data – Därför är det ditt företags viktigaste verktyg

 

Data har blivit en av de viktigaste strategiska tillgångarna för företag tack vare dess potential att förse dem med värdefulla insikter och information. Den ökade digitaliseringen och teknikens framsteg har möjliggjort en omfattande datagenerering, vilket har gett företag möjlighet att samla in, lagra och analysera enorma mängder data från flera olika källor. Datahantering har flera fördelar och kan vara ett av era viktigaste verktyg för framgång. I detta blogginlägg berättar vi om fyra sätt ditt företag kan dra nytta av data genom att bland annat skapa konkurrensfördelar, förbättra er verksamhet och upfylla kundbehov. Vi ger dig även tips för hur man jobbar med datainsamling och dataanalys för bäst resultat.

 

1. Djupare förståelse av era kunder

Kunden står i centrum för de flesta företag, oavsett typ av produkt eller tjänst, och data kan säga mycket om era kunder. Genom att samla in och analysera data kan ni få en djupare förståelse av era kunders behov, preferenser och beteenden. Jobbar du till exempel med marknadsföring gör detta det möjligt för dig att skapa personligare kampanjer och erbjudanden, vilket resulterar i ökad kundlojalitet och förbättrade kundupplevelser.

2. Förbättrad produktutveckling

Den djupa förståelsen man får av kundbeteenden säger även mycket om er produkt eller tjänst i sig. Är du produktutvecklare så får du exempelvis reda på vad som funkar och uppskattas mest av kunderna, och vad som kanske behöver förbättras för att ytterligare uppfylla deras behov. En bonus här är att ditt företag på det här sättet kan upptäcka nya affärsmöjligheter och intäktskällor genom att lansera nya produkter eller tjänster som behoven kallar till.

3. Bättre beslutsfattande

Datadrivna beslut är såndana som är grundade i de insikter man fått utifrån den tillgängliga datan man har. Genom att analysera datan kan beslutsfattare inte bara få insikter om kunder, utan även om de interna processerna och verksamheten och omvärldsläget. Så sitter du till exempel i företagsledningen så kan du få värdefulla insikter om markandstrender, produktionskapacitet, lagerhantering och andra viktiga områden. Det är detta som leder till mer effektiva och strategiska beslut om vad ni kan behöva förändra eller satsa mer på. Och det bästa av allt? Det är dessa beslut som kan hjälpa ditt företag att minska kostnader och samtidigt öka produktiviteten!

4. Framtidssäkrade beslut genom prediktiv analys

Prediktiv analys med hjälp av data är precis vad det låter som att det är – att man analyserar data med syftet att förutspå framtiden. Med hjälp av prediktiv analys kan företag förutse trender och framtida händelser, vilket ger dem möjlighet att förbereda sig för förändringar och utmaningar. Ett bra exempel på hur data har använts för att förutse framtida avvikelser är inom industrin, där maskindata hjälper operatörer att förutspå avvikelser i produktionsprocesserna.

Hur ska man jobba med data för att uppnå dess fulla potential?

Nu har du fått läsa lite om hur data kan vara en viktig strategisk tillgång för ditt företag, men hur kommer man igång för att uppnå alla de där punkterna som precis listats?

Först och främst måste ditt företag göra det klart för er vad er målsättning är och vad syftet med att jobba med data är. Sedan kan ni börja datainsamlingen. Som tidigare nämnts genereras omfattande mängder data, varje dag, timme och minut, vilka kan vara svåra att hantera. Därför är det viktigt att ha ett bra system som helst både kan samla in och visualisera datan på ett enkelt sätt. Ett bra sätt många system visualiserar data på är med hjälp av en dashboard. En dashboard ger en sorts överblick av de allra viktigaste och mest relevanta data för dina mål. Detta gör att du som ska analysera datan lättare kan göra detta utan att all data känns överväldigande och svår att förstå eller tolka.

Är ditt företag ute efter att börja samla in och analysera data? Eller kanske bara förbättra sättet ni gör det på idag? Vi på Nytt IQ har lång erfarenhet av att utveckla system för datainsamling och dataanalys.

Boka ett möte med oss så får du träffa en av våra experter.