Från föråldrat till modernt – Nu kan Systra förbättra inspektioner

Systra är ett multinationellt bolag som verkar inom transport- och mobilitetssektorn med fokus på järnväg och kollektivtrafik. De behövde hjälp att modernisera sin digitala lösning för inspektion för att möta framtidens behov.

Systra är en världsledande aktör inom infrastruktur och samhällsbyggnad. Bolaget designar och projektleder infrastrukturlösningar inom bland annat järnväg och kollektivtrafik, projekt- och byggledning, och väg och gata. Idag har Systra 65 års internationell erfarenhet och har funnits i Sverige i över 30 år.

 

 

Uppdrag

 

Systra behövde en modern lösning och landade i att satsa på en iOS-app för sina underhållsinspektioner. “Målet var att uppdatera ett föråldrat men affärskritiskt verktyg för inspektion av tillgångar inom vår organisation”, säger Visakh Krishna, Product Manager på Systra. “Vi ville uppgradera verktyget med nyare tillägg men även lämna utrymme för framtida förbättringar”, fortsätter han. Det primära behovet var alltså en ny, mer robust frontend, samtidigt som den befintliga backend-infrastrukturen behölls. Appen skulle vara användarvänlig och underlätta för personalen att dokumentera och rapportera inspektioner.

 

Tidsplanen sattes till 16 veckor, med leveranser som fokuserade på att underlätta så effektiva inspektionsprocesser som möjligt.

 

 

Vi ville uppgradera verktyget med nyare tillägg men även lämna utrymme för framtida förbättringar.

 

 

 

Lösning och leveranser

 

Projektet delades upp i sprintar och leveranserna följdes upp via plattformen Jira. Utvecklingsprocessen var noggrant planerad och inkluderade:

 

  • En sprint-checklista för skapa spårbarhet för processer och milstolpar

  • Veckovisa möten för projektuppföljning

  • Ett omfattande överlämningsdokument för smidig implementering

  • En checklista för att säkerställa att alla leveranser uppfylldes

 

Vi vidareutvecklade det befintliga inspektionssystemet Systra-IQT, en lösning som enligt Visakh utvecklats för att digitalisera inspektionsprocessen med hjälp av ett Windows Tablet-baserat verktyg. Det uppgraderade systemet fick ett iPad-baserat gränssnitt och gör det möjligt för personalen att enkelt, hantera och dokumentera inspektioner från början till slut i ett portabelt format. Lösningen fick en modern frontend byggd med Flutter för att göra det enklare att skala upp vid framtida behov. Denna integrerades sedan sömlöst med den befintliga backend.

Leveranser:

  • Plan för design och utveckling

  • Databas-design

  • iOS-utveckling med Flutter

  • API-utveckling och integration

  • Slutgiltig granskning av användaracceptanse

  • Dokument för testplan

 

 

 

Resultat

 

Den nya iPad-appen bidrar till bättre och effektivare underhållsinspektioner av Systra genom att möjliggöra snabbare inspektioner, dokumentation i realtid och mer tillförlitliga digitala processer. Den sömlösa integrationen av en modern frontend och en äldre backend gör att Systra kan ta vara på en resurs som redan fanns och samtidigt dra nytta av teknik anpassad för både nuet och framtiden!

“Samarbetet var starkt och kundcentrerat. Teamet förstod vårt fall och hjälpte oss alltid med input och förenklade vår process att sätta mål och deadlines. Jag skulle varmt rekommendera era tjänster till andra.”

 

Visakh Krishna, Product Manager, Systra