Publicerad: 21 november, 2023

 

Inom de närmsta åren väntas EU införa ett krav på digitala produktpass på fysiska produkter. Produktpassen ska innehålla hållbarhetsdata för varje enskild produkt. Syftet är att öka transparensen och spårbarheten av produkter för att ge upphov till cirkulära affärsmodeller och för att bidra till en ökad konsumentmedvetenheten kring produkters miljöpåverkan. Ambitionen är att alla produkttyper, med undantag av livsmedel och läkemedel, ska omfattas av kravet till år 2030. För dig som tillverkare kan detta komma att bli en stor omställning.

 

 

Hela leverantörskedjan påverkas

 

Trots att det är företagen som introducerar eller säljer produkterna på EU:s marknad som själva ansvarar för att upprätthålla produktpassen så påverkas hela värdekedjan av införandet. Leverantörer, underleverantörer, tillverkare och importörer kommer att behöva dela med sig av information. För dessa aktörer blir det därför aktuellt att börja samla in och jobba mycket mer med data om man inte redan gör det idag. 

 

 

Förberedelse i god tid är avgörande

 

I dagsläget finns inga detaljer för hur de digitala produktpassen ska implementeras rent praktiskt, men det finns starka indikationer på vilken typ av information som man kommer att behöva inkludera. Det handlar till exempel om information om hur hållbara materialen och tillverkningsprocesserna är. Trots frågetecken och oklarheter för hur man som företag ska implementera digitala produktpass så är en sak säker - man måste börja förbereda sig nu för att kunna anpassa sig till det kommande EU-kravet. Förberedelse i god tid är avgörande för att ligga i framkant när förändring sker.  

 

För ditt tillverkningsföretag kan detta bli en stor omställning. I vårt white paper förklarar vi vad de digitala produktpassen innebär för dig som tillverkare, hur du påverkas och vad som kommer att förväntas av dig.

 

 

 

 

Läs även: