Publicerad: 18 september, 2023

Uppdaterad: 9 februari, 2024

 

Det sägs att data är ett av de mest värdefulla tillgångarna företag och organisationer kan ha idag oavsett bransch, storlek, produkt eller tjänst. I dagens digitala samhälle genereras enorma mängder data vars potential att skapa värde går förlorad på grund av att företag och organisationer inte utnyttjar dem. I det här blogginlägget ger vi dig några exempel på hur större bolag har utnyttjat dataanalys på helt rätt sätt!

 

 

Framgångarna som nåtts med hjälp av dataanalys

 

Dryckestillverkaren som lät kunderna bestämma

Många B2C-företag använder data i syfte att identifiera konsumenttrender för att rikta marknadsföringskampanjer bättre och att driva på produktutveckling. Ett av världens största bolag, Coca-Cola, säljer över 500 varumärken i över 200 länder. Kan du tänka dig vilka enorma mängder data som genereras igenom hela värdekedjan? Överväldigande enligt många – rena guldgruvan enligt oss! Tack vare omfattande investeringar i forskning och utveckling inom AI och Big Data har Coca-Cola kunnat förvandla data till konkreta resultat. Detta har hjälpt Coca-Cola att förstå konsumenttrender och sina kunders preferenser bättre. Under 2012 lanserade de läskmaskiner som lät kunderna blanda sin egen smak. Baserat på data från dessa kunde Coca-Cola se att den mest populära smakkombinationen innehöll körsbär. Resultatet av detta? Lanseringen av Cherry Sprite!

 

 

En biltillverkares askugensaga

Även inom tillverkningsindustrin genereras stora mängder data, särskilt från maskiner. Biltillverkaren Ford är en riktig Askungen-saga. De har använt dataanalys för att förbättra sin verksamhet i många år nu. 2006 låg bolagets förlust på över 12 miljarder dollar, men inom bara tre år lyckades de vända om tack vare en storsatsing på dataanalys. Efter introduktionen av ett Big Data-system 2019 lyckades företaget spara över 1 miljard kronor på drygt ett år. I dagsläget avänder biltillverkaren dataanalys för att bland annat optimera sin leverantörskedja och övervaka kvaliteten på produkter, som många andra tillverkare. Ett konkret exempel på hur detta görs är att Ford använder dataanalys för att effektivisera sina produktionsprocesser och identifiera maskinfel innan de inträffar. Med hjälp av robotteknik kan de via data hitta ett mönster av tecken på att maskiner var på väg att stanna, och på så sätt åtgärda detta i tid. 

 

Detta kallas förebyggande underhåll och har fått stor genomslagskraft inom tillverkningsindustrin och många tillverkare har börjat införa detta i sina processer. I vår egenutvecklade dataplattform har vi till exempel börjat integrera AI och machine learning för att hjälpa tillverkare att upptäcka när maskinfel är på väg att inträffa.

 

Läs mer: Digitala produktpass som nyckeln till hållbar produktion.

 

 

 

Hälso- och sjukvårdens verktyg som räddar liv

Inom vården kan minsta misstag leda till feldiagnosering, vilket i sin tur kan ha förödande konsekvenser för patienter. Men det finns stora möjligheter att använda data för att förbättra processer, för den mängd data som genereras inom vården är nämligen häpnadsväckande. Medicinsk utrustning kan generera upp till 2 miljader scanningar (!), så möjligheterna för att använda dessa till att utveckla säkrare diagnoseringar är därför stora.

 

GE Healthcare, en ledande leverantör inom medicinteknik och diagnostik, har länge förespråkat digitalisering och effektivisering med hjälp av data. Enligt dem kan effektiv dataanalys ha en positiv inverkan på patientupplevelser, folkhälsa och sänkta kostnader för både vårdgivare och vårdtagare. Detta genom att tillgängliggöra alla dessa medicinska bilder och data för analys. Dessutom kan vårddata överföras digitalt mellan privatpersoner vårdinstitutioner, och vårdinstitutioner sinsemellan, vilket kan minska kostnader för flera parter.

 

Läs mer: Vad digitalisering egentligen innebär för ditt företag

 

Som du märker kan dataanalys leda till otroliga resultat om man bara ser till att ta vara på datainsikterna. Det räcker inte med att bara samla in och titta på data, utan man måste se till att datainsikterna leder till något. Vad detta innebär för ditt företag beror på era målsättningar, men en sak är säker – dataanalys är avgörande för framgång.

 

 

Redo att börja jobba mer datadrivet?

 

Vi på Nytt IQ är experter på dataanalys och IT-utveckling. Med andra ord, den perfekta partnern att jobba med om du är ute efter att bygga en lösning som hjälper din verksamhet att bli mer datadriven! Kontakta oss och berätta mer om dina verksamhetsmål och behov.

 

 

 

Läs även: