Hur Tershines nya app bidrog till fördubblad omsättning

Bilvårdsmärket Tershine jobbar hårt för att ligga i framkant när det gäller innovativa och kreativa kampanjer, vilket möjliggörs av ett stort och troget community av bilentusiaster. 2024 ville bolaget göra sin populära påskkampanj större och bättre - genom att lansera en mobilapp.

Tershines app bidrog till

500%

uppskalning av kampanjen

30 000

nya registrerade kundkonton

2x

ökning av omsättning

Automatisering för att skala upp

 

 

Vi kom i kontakt med Tershine bara ett par veckor innan påsk och fick höra om föregående års framgångsrika Påskjakten där tusentals människor jagade tag på påskägg runtom i Sverige. I år var Tershine redo att ta kampanjen till nästa nivå genom att skala upp och ge fler möjligheten att vara en del av det roliga.

 

För att möjliggöra detta behövde kampanjen moderniseras och automatiseras. Målet för att genomföra Påskjakten via en app var enligt Christian Asp, Creative Director på Tershine,“att skapa bättre förutsättningar för att skala upp och gör det enklare att samla in kunddata.” För Tershine är det alltid av högsta prioritet att skapa engagerande och interaktiva upplevelser för sitt community. En sömlös användarupplevelse var därför en självklarhet.

 

Med åtta veckor kvar till påsk var den största utmaningen att leverera en färdigutvecklad och användbar app på mycket begränsad tid.

 

Hälsoapp

“Målet var att skapa förutsättningar för att skala upp kampanjen, och samtidigt ges möjligheten att samla in kunddata.”

Christian Asp, Creative Director på Tershine

 

 

Flera viktiga funktioner att fylla i en och samma app

 

 

Appen skapades för att uppfylla två viktiga funktioner: för Tershine-teamet att hantera placeringen av gömda påskägg och för att hjälpa spelare att hitta dem. Två olika gränssnitt skapades därför utifrån användartyper. I gränssnittet för admins kunde Tershine placera ut ägg på specifika platser, vilket sedan återspeglades på en karta i det andra gränssnitter för spelare. Med hjälp av kartan kunde spelarna bege sig ut till dessa platser för att hämta äggen.

 

Automatisering möjliggjordes genom effektiv platsspårning, QR-kodskanning och koppla samman appen med Tershines e-handelssystem via ett API. Nytt i årets upplaga av Påskjakten var virtuella påskägg, vilket gjorde det möjligt för Tershine att placera ut påskägg på många fler platser. 

Resultat som överträffade alla förväntningar

 

Tershines app bidrog till ett kampanjresultat som överträffade alla förväntningar med över 70 000 nedladdningar inom en vecka, topprankning i båda appbutikerna, och ca. 30 000 nya leads. “För att summera Påskjakten så gav det oss möjlighet att skala upp kampanjen med över 500% jämfört med föregående år, vilket resulterat i fler nya, och förhoppningsvis nöjda kunder,” säger Christian. Detta bidrog till en fördubbling av försäljning jämfört med föregående års påskkampanj. “Totalt omsatte vi över 100% mer över påskhelgen jämfört med föregående år, och vi är mycket nöjda och stolta över utfallet,” fortsätter Christian.

 

 

Trots en rekordkort tidsplan på åtta veckor fanns en färdigutvecklad, fullt fungerande och användarvänlig app tillgänglig i App Store och Google Play Store lagom i tid till påsk. Nyckeln till det? En agil metod för apputveckling kombinerat med effektiv kommunikation och transparens. “Vi gick in i projektet tillsammans med vetskapen om att tiden var väldigt begränsad. Så under projektets gång så var tiden den största utmaningen. Detta hanterades mycket bra, och med transparens mot oss som kund,” säger Christian.

 

 

 

“Totalt omsatte vi över 100% mer över påskhelgen jämfört med föregående år.”

Christian Asp, Creative Director på Tershine

Hälsoapp