Bilvårdsmärket Tershine jobbar hårt för att ligga i framkant när det gäller innovativa och kreativa kampanjer, vilket möjliggörs av ett stort och troget community av bilentusiaster. 2024 ville bolaget göra sin populära påskkampanj större och bättre - genom att lansera en mobilapp.
uppskalning av kampanjen
nya registrerade kundkonton
ökning av omsättning
Efter en framgångsrik påskkampanj där tusentals kunder runtom i Sverige gav sig ut på äggjakt var tershine redo att ta Påskjakten till nästa nivå. Visionen var att skala upp Påskjakten för att ge fler kunder möjligheten att vara en del av det roliga.
Tershine landade i att utveckla och lansera en egen app där målet med enligt Christian Asp, Creative Director på tershine, “att skapa bättre förutsättningar för att skala upp och gör det enklare att samla in kunddata.” För tershine betyder kunderna allt, och att skapa engagerande och interaktiva upplevelser är deras sätt att visa detta. Därför var en sömlös användarupplevelse en självklarhet.
Med endast åtta veckor ifrån påsk påbörjade vi utvecklingen av tershine-appen.
För att automatisera Påskjakten har vi inkluderat funktioner för effektiv platsspårning och QR-kodskanning. Vi har även integrerat tershines e-handelssystem via ett API för att skapa smidig hantering av strömmen av nya kundregistreringar. Dessutom ger appen tershine möjliggheten att placera ut virtuella påskägg på flera platser – helt utan att behöva fysiskt behöva ta sig dit.
Tershines nya app bidrog till ett kampanjresultat som överträffade alla förväntningar; 70 000+ nedladdningar första veckan efter lansering, topprankning på App Store och Play Store, och 30 000+ nya kundregistreringar! “För att summera Påskjakten så gav det oss möjlighet att skala upp kampanjen med över 500% jämfört med föregående år. Det har resulterat i fler nya och förhoppningsvis nöjda kunder”, säger Christian.
Och inte nog med det. Tershine-appen bidrog till en fördubbling av omsättningen under påsk jämfört med föregående år. “Totalt omsatte vi över 100% mer över påskhelgen jämfört med föregående år, och vi är mycket nöjda och stolta över utfallet”, fortsätter Christian.
Trots en rekordkort tidsfrist på åtta veckor fanns en färdigutvecklad, lyckades vi leverera en fullt fungerande och användarvänlig app. Nyckeln till det? En agil metod för apputveckling kombinerat med effektiv kommunikation och transparens. “Vi gick in i projektet tillsammans med vetskapen om att tiden var väldigt begränsad. Så under projektets gång så var tiden den största utmaningen. Detta hanterades mycket bra, och med transparens mot oss som kund,” säger Christian.