Publicerad: 8 september, 2025
De flesta företag lockar tyvärr till sig passiva konsumenter. Folk ser och klickar, men lämnar sedan utan mycket mer interaktion än så. Annonser fångar uppmärksamhet och genererar klick, men uppmuntrar sällan till djupare engagemang. Idag tampas många marknadsförare med utmaningen att omvandla passiva målgrupper till aktiva deltagare! I det här blogginlägget visar vi dig att det inte är helt omöjligt, om du följer dessa steg.
Konsumenter är översvämmade med säljande budskap i form av reklam, och om de inte ser relevans, värde och ett tydligt nästa steg så kommer de inte att engagera sig. Att veta och förstå varför målgruppen är så passiv är det första steget för att minska tröskeln.
När folk känner att deras åsikter är viktiga och får vara delaktiga så är det enklare att få dem att interagera. Ställ frågor, skapa ett quiz eller kortare enkäter istället för att bara sprida ett budskap. Varför inte dra inspiration från hur spel funkar, och utmana och belöna målgruppen? Detta kallas gamification (spelifiering) och är ett bra sätt att få din målgrupp att interagera med ditt varumärke.
Att känna sig anonym och bara vara en siffra i statistiken är en vanlig orsak till att folk inte känner för att agera. Se därför till att göra upplevelsen så personlig som möjligt. Segmentera målgruppen utifrån behov, intressen och var de befinner sig i köpresan, och anpassa erbjudanden och innehåll utifrån detta i din kommunikation. Och glöm inte att tilltala dem med deras namn!
Consistency is key. Leverera värde regelbundet, var transparent och håll dina löften. Om dina kunder prenumererar på ditt veckovisa nyhetsbrev så förväntar de sig att det dimper ner i inkorgen varje vecka. Förtroende skapas över tid och det gäller att vara konsekvent, för det är det som kommer att få din målgrupp att konvertera.
Uppmärksamma målgruppens engagemang och glöm inte att tacka dem. Att lyfta personer öppet får dem att känna sig speciella och utvalda, och det fördjupar deras relation och uppfattning om ditt varumärke.
Kundresor är sällan enkla, och ibland helt oförutsägbara. För att underlätta att din målgrupp konverterar och blir kunder, se till att vägleda dem. Erbjudanden, enkla betalningsprocesser och tydlig och transparent prissättning kan få målgruppen att ta det där sista steget mot att bli kunder.
Konsumenter går sällan från passiva till lojala kunder på en dag. Det är en process som tar tid. Nyckeln är att uppmuntra dem att interagera med ditt varumärke och engagera sig. För att göra det behöver du som marknadsförare sänka tröskeln. Allt börjar med en god förståelse för vad som får just din målgrupp att agera, och att du sedan skapar aktiviteter som faktiskt underlättar ett djupare engagemang. Har du en ung målgrupp? Utnyttja sociala medier som Tiktok. Har din målgrupp ett gemensamt intresse? Spela på det!
Nytt Hunt är appen där du kan skapa egna skattjakter som får dina kunder att ge sig ut på äventyr. Du placerar skatter fyllda med belöningar på en karta som dina kunder ger sig ut för att hitta. Med Nytt Hunt kan du göra din nästa kampanj till en rolig upplevelse din målgrupp sent kommer att glömma. Kontakta oss för att komma igång, eller läs caset där en av våra kunder använde Nytt Hunt.