Så hjälper en mobilapp ditt företag att öka kundengagemang

 

Med tanke på att fler och fler företag digitaliserar så är det kanske inte särskilt överraskande att mobilanvändandet har ökat markant de senaste åren. Rapporter visar att konsumenter i genomsnitt spenderar 4-5 timmar på sina mobiltelefoner per dag, varav ungefär tre timmar spenderas på olika mobilappar. Inte så konstigt då att hela 255 miljoner appar laddades ned under 2022 och att fler och fler företag – stora som små – satsar på att komplettera sina webbplatser med en app. Experter menar att mobilappar presterar bäst bland befintliga kunder och appar är ett sätt att nå ut och engagera era kunder på nytt. Om detta inte redan fått dig att börja fundera på om ditt företag ska lansera en app, läs vidare så ger vi dig ytterligare några skäl till varför ni ska boosta er verksamhet och öka kundengagemang med en app.

 

 

Ökad tillgänglighet

 

Våra mobiltelefoner gör att vi blir tillgängliga mer eller mindre hela tiden. Därför drar även din produkt eller tjänst nytta av att finnas till hands för era kunder hela tiden. Detta gör det lättare för era kunder att hitta sig till er jämfört med via er webbsida där de måste öppna sin mobila webbläsare och skriva in er webbaddress. En app kräver endast ett klick! Med andra ord kan en app ta ditt företags tillgänglighet till en helt ny nivå.

 

 

Starkare kommunikation med pushnotiser

 

Aviseringar som dyker upp på mobilskärmen med ett meddelande till mottagaren kallas pushnotiser. Dessa kan innehålla personliga erbjudanden eller meddelanden baserat på kundens individuella kundresa. På så sätt stärker ni kommunikationen med era kunder! Med hjälp av pushnotiser från er app når ni ut till era kunder regelbundet och påminner dem att ni finns. Det är ett sätt att stärka ert varumärke och se till att just ni är top of mind hos kunden.

 

 

Förbättrad kundupplevelse

 

Mobilappar ger en förbättrad användarupplevelse jämfört med en mobil version av en webbsida. Detta är för att appar är menade att upplevas och användas på just mobiltelefoner och är därför designade för mindre skärmar. På en app kan era kunder navigera sig på ett instinktivt sätt och detaljer såsom textstorlek och bildkvalitet är anpassade för appen.

 

 

 

 

Nytt IQ - Experter på apputveckling

 

En mobilapp engagerar era kunder mer genom att stärka er kundkommunikation, förbättrar deras användarupplevelse och gör er tjänst eller produkt tillgänglig när kunden behöver det. Men att skapa en app är inte lätt utan den tekniska kompetensen som en apputvecklare har. Detta vet vi eftersom vi på Nytt IQ har erfarenhet av att utveckla appar från grunden, och våra skickliga apputvecklare hjälper gärna er med att utveckla en. Hör av er så pratar vi vidare om hur en app kan komplettera er webbsida, boosta er verksamhet och stärka relationen till era kunder.