Publicerad: 16 oktober, 2023
Uppdaterad: 7 oktober, 2024
AI tar alltmer plats i vår vardag och i våra privat- och arbetsliv. På senaste tiden har nästan alla företag och organisationer på ett eller annat sätt integrerat AI i sina produkter eller tjänster. Hur lockande det än är att följa trender så är det inte alltid AI faktiskt kan leverera det värde man är ute efter. Trots att det är viktigt att vara uppmärksam på trender och hänga med så är det viktigt att våga ifrågasätta varför ditt företag egentligen behöver AI. Annars riskerar du att stå där med en överutvecklad lösning som egentligen inte tillför något av värde.
Läs även: Artificiell intelligens – vad är det och hur används det?
Många som är varit snabba med att utveckla och implementera AI-lösningar gör det för att följa trenden. Fokusera istället på värdet ditt företag vill leverera till era kunder eller användare. Ibland gäller det att våga ta ett steg tillbaka, reflektera och ha is i magen! För visst vill du att era kunder eller användare ska känna att er lösning är värdefull?
Här är frågorna du ska ställa resten av bolaget innan ni börjar bygga er nästa AI-lösning:
1. Vad gör livet eller jobbet enklare för våra kunder eller användare? Du känner dina kunder och målgrupper bäst. Vilka problem eller utmaningar upplever de?
2. Vad är lösningen på de problem eller utmaningar som sätter stopp för det? Även detta har att göra med hur väl du känner din målgrupp. Vad skulle lösa eller lätta på deras problem?
3. Vad innebär det för våra kunder eller användare att problemet är löst? Det kan handla om att din målgrupp nu kan göra något snabbare, smidigare eller enklare. Oavsett så innebär det ofta en förenkling av något!
4. Hur lätt är det för dem att använda lösningen? Användarvänlighet är en avgörande faktor och en dålig sådan är en vanlig orsak till att många slutar använda en produkt.
5. Vilken typ av teknik kan användas för att skapa denna lösning? Vid det här laget kan du börja fundera på om AI verkligen kommer att tillföra värde för kunderna eller användarna, för det är det inte säkert att det gör. Någon annan teknik kanske är bättre lämpad utifrån dina svar på frågorna ovan.
Det är en spännande tid vi lever i, och det är svårt att motstå en trend med rädsla för att hamna efter. För dig som företag kan det kännas extra svårt att stå emot då man gärna vill spetsa sin konkurrentskraft när man får tillfälle, särskilt när man ser sneglar på konkurrenterna. Men det viktigaste att tänka på när man ska implementera ny teknik är att ha användaren i åtanke och fokusera på det värde man kan leverera till dem. Därefter kan man börja undersöka om och hur dessa nyare tekniker hjälper till att möjliggöra en bättre situation på ett enkelt sätt. Och AI är faktiskt inte alltid svaret!
Vår filosofi bygger på lean-metodologin som har sina rötter inom tillverkning. Lean handlar om att hålla funktioner enkla och minimala och fokusera på att de levererar maximalt värde, och ofta handlar det om att utnyttja det man redan har till fullo.
Har du en idé för en värdeskapande AI-lösning men är osäker på om AI är rätt väg att gå för din verksamhet? Då kan vi på Nytt IQ hjälpa dig på traven. Kontakta oss eller boka ett möte idag!
Nytt IQ är det lilla IT-konsultbolaget med stora ambitioner – att vara med och driva den digitala och teknologiska utvecklingen. Med spetskompetens inom data och AI bygger vi innovativa lösningar som tar din verksamhet till nästa nivå.
Läs även: