Publicerad: 16 oktober, 2023

Uppdaterad: 17 april, 2024

 

AI, maskininlärning, AR, VR och ChatGPT tar alltmer plats i vår vardag, i våra liv och i våra samtal. Särskilt AI har fått extra mycket uppmärksamhet på senaste tiden och nästan alla företag och organisationer integrerar AI i sina produkter och tjänster. Hur lockande det än är att hoppa på AI-tåget och börja utveckla häftiga AI-produkter, så är det inte alltid AI levererar det värde som man vill. Det kan leda till överutvecklade produkter som för sina användare låter och ser fantastiska ut men som egentligen inte löser problemet eller skapar verkligt värde. För att undvika detta bör man göra följande:

 

 

Våga ta ett steg tillbaka

 

Många som väljer att utveckla och implementera AI-lösningar är kanske lite för fokuserade vad alla andra gör. För att säkerställa att man som företag inte utvecklar och implementerar diverse AI-lösningar som egentligen inte tillför något bör man lägga fokus på det verkliga värdet man levererar till kunden. Det kan vara svårt att motstå en trend, särskilt när konkurrenterna gör det, så det gäller att våga ta ett steg tillbaka och reflektera.

 

Många skulle nog hålla med om att alla företag och organisationer vill att deras produkt eller tjänst ska vara värdeskapande för användaren, antingen genom att lösa ett problem eller att förbättra en situation. Därför är det viktigt att man hela tiden har användaren i åtanke. De här frågorna kan därför vara värda att reflektera över innan man utvecklar en AI-lösning:

 

Hur ser ett förbättrat läge ut för användaren?

Hur nås det läget?

Vad innebär det för användaren att problemet är löst?

Hur lätt är det för användaren att använda produkten?

Vilken typ av teknik kan användas för att skapa denna situation för användaren?

 

Med svar på de här frågorna kan du fokusera på den teknik som faktiskt skapar värde för användarna. Det är här teknik som AI kan användas för att skapa mervärde på ett bättre sätt. Idag används det till exempel av banker för att analysera betalningar och utgiftsbeteende så att bedrägerier kan identifieras. Inom branscher där det är viktigt att hålla koll på användninget och underhållet av tillgångar kan förutsägelser om fel göras genom att analysera tidigare data och hitta mönster.

 

 

Med rätt teknik kan man göra underverk

 

AI är en maskin eller dators simulering av mänsklig intelligens, och enligt denna definition kan alla uppgifter som vi människor utför betraktas som AI om de utförs av en maskin. Med chatboten ChatGPT kan du till exempel be om förslag på närliggande lunchställen, resvägar och turistmål för nästa semester, och få svar på några sekunder. Mycket smidigare än att sitta och bläddra igenom flera hemsidor! Men AI är mycket mer än ChatGPT. Automatisering och robotteknik är också exempel på AI som utför mänskliga uppgifter för att göra det lättare för människor att fokusera på viktigare saker.

 

Det är en spännande tid vi lever i, och det är svårt att motstå en trend som påverkar flera delar av våra liv. Som företag eller organisation blir det kanske extra svårt att stå emot då man gärna vill spetsa sin konkurrentskraft när man får tillfälle, särskilt när man ser vad konkurrenterna ägnar sig åt. Men det viktigaste att tänka på när man bygger högteknologiska produkter är att ha användaren i åtanke och fokusera på det värde man kan leverera till dem. Därefter kan man börja undersöka om, och hur, dessa nyare tekniker hjälper till att möjliggöra en bättre situation på ett enkelt sätt. Och AI är inte alltid svaret.

 

 

Osäker på om en AI-baserad lösning rätt för din verksamhet?

 

Vår filosofi bygger på conceptet lean som har sina rötter inom tillverkning. Lean handlar om att hålla funktioner enkla och minimala och fokusera på att de levererar maximalt värde. Har du en idé för en värdeskapande AI-lösning men är osäker på om AI är rätt väg att gå för din verksamhet? Då kan vi på Nytt IQ hjälpa dig att hitta en lösning. Kontakta oss eller boka ett möte idag!

 

 

 

Läs även: