Publicerad: 2 september, 2025
Kampen om konsumenternas uppmärksamhet är idag stenhård. Deras uppmärksamhetspann är mindre än en minut, och de kunder som inte är engagerade stannar inte kvar. Som marknadsförare förstår du innerst inne precis varför: passiva budskap fungerar inte. Och det är inte så konstigt! Kunder förväntar sig nuförtiden mer än en bra produkt; de vill bli engagerade, underhållna och känna sig delaktiga.
Så, hur uppfyller man detta? Hur gör man ett varumärke till en upplevelse som kunderna aktivt söker sig till? Svaret är gamified marketing, strategin som förvandlar passiva interaktioner till aktivt engagemang. Tack vare dess interaktiva natur är gamification ett säkert kort för att öka kundengagemang.
Gamification innebär att man tillämpar samma mekanismer som spel, som till exempel utmaningar, poäng och belöningar, fast utanför en spelkontext. Det handlar inte alltid om att göra ditt varumärke till ett spel, utan snarare att skapa samma effekter på människor som spel gör. Dessa effekter utlöser nämligen dopamin, vilket bidrar till en högre nivå av motivation, engagemang och interaktion. Människor går ju som känt igång på att bli utmanade och belönade. Det är enkel psykologi!
Kampanjer med inslag av gamification kan förvandla passiv konsumtion till aktivt deltagande. Istället för att titta på en annons, nicka instämmande och scrolla vidare, låt kunden vara en del av din kampanj. Låt hen utmanas och belönas – med erbjudanden från ditt varumärke såklart!
Gamification skapar positiva associationer och ger en känsla av prestation och engagemang. När kunden får vara delaktig i något, och belönas för det, utvecklas en starkare känslomässig koppling till ditt varumärke, vilket bidrar till en högre grad av lojalitet.
Marknadsföring handlar om att bli ihågkommen och vara top of mind bland konsumenter. Roliga och interaktiva aktiviteter ökar sannolikheten att konsumenten kommer att tänka på just ditt varumärke när det är dags att köpa.
De bästa kampanjerna är väl ändå de som blir snackisar och sprids via word-of-mouth. Roliga och interaktiva kampanjer får kunder att prata om det med andra och dela med sig av sina erfarenheter. Vad mer kan en marknadsförare begära?
Gamified marketing är en strategi som ger resultat. Det förvandlar din kampanj till en upplevelse som engagerar kunden och bidrar till en starkare koppling till ditt varumärke, och ökar sannolikheten att kunden ditt varumärke framför konkurrenterna!
Är du redo att engagera kunder på ett helt nytt sätt? Nytt Hunt-appen gör det enkelt för dig att lansera roliga och interaktiva kampanjer. Med den skapar du egna virtuella skattjakter som får dina kunder att ge sig ut på jakt efter skatter fyllda med belöningar (från ditt varumärke såklart). Kontakta oss idag så berättar vi mer.