Publicerad: 4 september 2023
Uppdaterad: 1 november 2024
Data är det nya guldet, sägs det. Det är inte så konstigt med tanke på den digitala värld vi lever i och den ökade mängden data som idag genereras till följd av det. För företag och organisationer finns det en otrolig potential att ställa om och bli mer datadriven (vilket ändå är det alla strävar efter).
Det kanske ditt företag redan har insett, och gör. Vad bra! Då är frågan vad ni gör med alla nya insikter och smarta slutsatser. För det är inte helt självklart att det faktiskt leder till någon konkret förändring eller förbättring. I det här blogginlägget ger vi dig några tips på hur du bäst förmedlar datainsikter så att de leder till framgång genom data storytelling.
Data storytelling handlar, precis som det låter, om att skapa en berättelse av datan. Syftet är att förvandla datans potential till verkligt värde. Se det som det sista steget i en dataanalys-process, där du ska skapa engagemang och intresse kring datan och dina nya insikter.
Hans Rosling sa en gång att “numbers are boring, people are interesting”, och det är precis det här det handlar om – att göra datan intressant! Vitsen är alltså att förmedla datans betydelse på ett sätt som hjälper andra att förstå dess innebörd och att inspirera till handling. Och det är mycket lättare och den man talar till är intresserad och engagerad.
I grund och botten består data storytelling av en kombination av:
Detta är kanske en självklarhet, men grunden är ju själva datan. Data omfattar information som samlats in och analyserats för att avslöja trender, mönster eller avvikelser.
Att placera datan i ett sammahang ger kontext och gör det lättare att relatera det till något. Det gäller att etablera en miljö, inkludera karaktärer (som datapunkter eller variabler), definiera utmaningar och presentera lösningar eller insikter.
Ibland är det lättare att kommunicera ett budskap tillsammans med visuella element. Diagram och grafer kan därför komplettera din story och bidra till att göra komplex information lättare att förstå.
Du kan använda data storytelling för att kommunicera både internt och externt. Till exempel, för att förmedla ett behov av produktutveckling eller förbättring till ledningen eller för att sälja in en produkt hos en potentiell kund.
Genom data storytelling får datan en mänsklig touch, vilket underlättar när det kommer till att förmedla datainsikter till andra, ja… människor. Då blir det också lättare att förstå innebörden och koppla datan till något konkret, vilket kan vara särskilt värdefullt när du ska kommunicera data till beslutsfattare. Data i sig säger oss VAD och visar problemen och vad som behöver förbättras. Databerättelser säger oss VARFÖR och berättar varför problemen behöver lösningar och varför något måste förbättras.
Det finns en anledning till att storytelling har en effekt på oss människor. Våra hjärnor tar in enormt mycket information varje dag och måste hela tiden avgöra vad som är viktigt nog att bearbeta och komma ihåg och vad som inte är det. När vi lyssnar på en berättelse så engagerar vi fler delar av hjärnan, särskilt de som triggar våra känslor. En slide med en massa siffror gör inte det. Detta gör det lättare för den del av hjärnan som lagrar korttidsminnen att konvertera information till ett långtidsminne. Med andra ord ger vi vår hjärna större chans att minnas något när det förmedlas som en berättelse.
Data storytelling kan alltså framkalla känslomässiga reaktioner som får den du talat till att minnas och agera.
Nästan alla företag strävar idag efter att jobba mer datadrivet. Den som inte gör det riskerar att missa viktiga och värdefulla insikter om den egna verksamheten. Vad är vitsen med att samla in och analysera data om det inte leder till konkret förändring där det behövs? Vi på Nytt IQ hjälper ditt företag med datainsamling, analys och visualisering så att du lättare kan förmedla insikterna till resten av din verksamhet. Boka ett möte med oss och berätta mer om vad ni behöver för att lyckas med att jobba med data.