Publicerad: 2 oktober, 2023
Uppdaterad: 29 april, 2025
Känner du av pressen att digitalisera mer och mer av din verksamhet? Att behöva automatisera och effektivisera mer? Då är du inte ensam. Idag är det sånt som krävs för att hänga med i utvecklingen och snabbt kunna anpassa sig utifrån omvärldsförändringar. Men vad har digitalisering för betydelse och vad innebär det egentligen för ditt företag? Dessa frågor (och mer!) reder vi ut här.
När man pratar om digitalisering så finns det tre begrepp som ofta används synonymt: digitisering, digitalisering och digital transformation. Digitalisering är det begrepp som används i allra störst utsträckning, oavsett vilket av de tre det är man pratar om. Det finns dock skillnader mellan begreppen.
Digitisering är processen att omvandla analog information till digital form, t. ex., att konvertera ett pappersdokument till en PDF.
Digitalisering innefattar användningen av digital teknik för att förbättra och effektivisera. Det innebär användning av digitala verktyg och tjänster för att dokumentera eller kommunicera.
Digital transformation syftar på integrationen av flera digitala verktyg som kräver grundläggande förändringar i verksamheten. För digital transformation behöver man gräva djupare i affärsplanen och målen för att anpassa processer, strategier och tillvägagångssätt.
Hur brådskande det är för ditt företag att digitalisera beror på era specifika behov och mål. Med tanke på dagens snabbrörliga utveckling är du i princip tvungen att digitisera, digitalisera eller genomgå en mer omfattande digital transformation, och det finns anledningar till detta.
Läs mer: Hur dataanalys för nytta för ditt företag oavsett bransch
Inom sjukvårdssektorn har digitalisering skett i form av att man gått från fysiska journaler till elektroniska. Det gör det lättare för olika vårdgivare att ta del av patienters hälsoinformation för att kunna ge bättre och snabbare vård. Idag kan man även träffa läkare via videosamtal istället för att fysiskt ta sig till vådcentralen. Det har bidragit till kortare väntetider, ökad tillgänglighet och minskade kostnade för både vårdgivare och patient. Idag ser vi även sjukvården implementera AI-lösningar.
Läs mer: Från fallolyckor till forskning – AI inom vården
E-handelsbutiker är i sig ett resultat av digitaliseringen av handeln och är i princip helt digitala, och de varumärken som har fysiska butiker har även e-handel. De stora fördelarna med detta är att man som butik kan nå fler kunder och sparar på kostnaderna av butikslokalet. För kundernas del finns lyxen att kunna handla från hundratals butiker utan att lämna hemmet.
Läs mer: Hur tershines nya app bidrog till fördubblad omsättning
Digitaliseringen har även satt sina spår inom banksektorn. Idag kan man som bankkund på vilken traditionell bank som helst utföra de allra vanligasre ärendena på nätet, via datorn eller i en mobilapp. Detta gör bankerna tillgängliga för kunder nästan dygnet runt, oavsett var kunden befinner sig. Dessutom börjar vi idag se att fler och fler konsumenter använder sig av digitala plånböcker, d.v.s., att de har ett betalkort i mobilen, och att butiker har börjat ta emot dessa digitala betalningssätt.
Många företag och organisationer har redan kommit långt i sin digitaliseringsresa, men många kämpar fortfarande med att anpassa sina verksamheter utifrån deras unika situationer och förutsättningar. Ett vanligt hinder är brist på rätt kompetens och resurser. Om du känner igen dig i denna utmaning så uppmuntrar vi dig att inte skjuta på din digitaliseringsresa och börja nu!
Läs mer: 5 saker att tänka på när du ska välja IT-leverantör
Vi på Nytt IQ består av ett team utvecklare, designers och testare som brinner för att lösa komplexa utmaningar. Vi utvecklar digitala lösningar anpassade till just din verksamhet och era mål. Kontakta oss och berätta mer om era idéer, utmaningar och behov så berättar vi hur vi bäst kan hjälpa er.
Läs även: