Publicerad: 2 oktober, 2023

Uppdaterad: 18 mars, 2024

 

I dagens snabbföränderliga och digitala värld känner allt fler företag och organisationer av behovet att digitalisera hela eller delar av verksamheten. Det gäller ju trots allt att hänga med i utvecklingen och kunna anpassa sig till kommande förändringar, särskilt när det är företaget eller organisationens överlevnad som står på spel. Men vad betyder digitalisering och vad innebär det egentligen för just ditt företag att digitalisera? Och är det samma sak som digitisering och digital transformation? Dessa frågor (och mer!) reder vi ut nedan.

 

 

Digitisering, digitalisering eller digital transformation?

 

När man pratar om digitalisering så finns det tre begrepp som ofta används synonymt eller blandas ihop: digitisering, digitalisering och digital transformation. Digitalisering är det begrepp som används i allra störst utsträckning, oavsett vilket av de tre det är man pratar om. Det finns dock skillnader mellan begreppen. 

 

Digitisering är helt enkelt processen att omvandla analog information till digital form. Det kan till exempel handla om att konvertera ett fysiskt dokument till ett digitalt format, som att till exempel omvandla ett pappersdokument till en PDF.

 

Digitalisering är en bredare term som innefattar användningen av digitala teknologier för att förbättra och effektivisera en verksamhet. Här handlar det istället om att använda digitala verktyg och tjänster för dokumentera eller kommunicera.

 

Digital transformation är ett ännu bredare koncept som innefattar mer än att integrera ett par digitala verktyg. Att genomgå en digital transformation innebär att förändra tillvägagångssätt från grunden för att anpassa verksamheten till en alltmer digital tidsålder. Ofta behöver man gräva djupare i organisationen för att anpassa processer, strategier och gamla tillvägagångssätt.

 

 

 

Att anpassa verksamheten till ett digitaliserat samhälle

 

Hur relevant digitalisering är för ditt företag eller organisation beror på era specifika behov och mål. Idag är man som företag eller organisation i stort sett tvungen att digitisera, digitalisera eller genomgå en mer omfattande digital transformation. Den goda nyheten är att det finns många fördelar med digitalisering för verksamheten! Till exempel:

 

Ökad effektivitet: Digitala processer hjälper till att effektivisera verksamheten, minska manuella fel och automatisera repetitiva uppgifter, vilket leder till ökad effektivitet och produktivitet. Då kan du istället fokusera på viktigare saker.

 

Minskade kostnader: Genom att implementera digitala lösningar slipper man pappersarbete och annat manuellt arbete. När processer kan ske snabbare så hinner man med mycket mer. Detta kan leda till betydande kostnadsbesparingar på lång sikt.

 

Fler konkurrensfördelar: I det digitala affärslandskap många verkar inom idag riskerar den som inte anpassar sig att hamna långt efter konkurrenterna som faktiskt inför och integrerar nya digitala lösningar. Det gäller att hänga med i svängarna och snabbt reagera på marknadsförändringar för att leverera anpassade produkter och tjänster.

 

Större skalbarhet: Digitala lösningar möjliggör större skalbarhet, vilket gör det smidigare för företag och organisationer att expandera och växa sin verksamhet. På det sättet kan man nå nya markander och hantera evenutell ökad efterfrågan utan större problem med infrastrukturen.

 

Värdefulla datainsikter: Digitala processer genererar störa mängder data, vilka kan ge värdefulla insikter om kundbeteende, marknadstrender och den egna verksamhetens prestationer. Med detta som grund får man möjlighet att fatta välgrundade beslut om vad som behöver förändras och förbättras.

 

Läs mer: Hur dataanalys för nytta för ditt företag oavsett bransch

 

 

Digitalisering har satt sina spår inom många områden

 

Ett bra exempel på digitalisering finns inom hälso- och sjukvården där man övergått från pappersbaserade journaler till elektroniska. Det gör det lättare för olika vårdgivare att ta del av patienters hälsoinformation för att kunna ge bättre och snabbare vård. Idag kan man även göra sina läkarbesök via videosamtal tack vare internet och mobilappar. Detta bidrar till kortare väntetider, bättre tillgänglighet och minskade kostnader för både vårdgivare och patient.

 

Läs mer: Från fallolyckor till forskning – AI inom vården

 

Vidare kan man titta på e-handelsbutiker, som i sig är ett resultat av digitaliseringen av handeln, som givetvis använder sig av digitala medel för att ge sina kunder bästa möjliga shoppingupplevelse. De stora fördelarna med detta är att man som butik, oavsett och man har fysiska butiker eller ej, kan nå fler kunder och sparar på kostnaderna för att ha en butikslokal. För kundernas del finns nu yxen att kunna handla från hundratals butiker utan att lämna hemmet.

 

Digitaliseringen har även satt sina spår inom banksektorn. Idag kan man som bankkund på vilken traditionell bank som helst utföra många bankärenden på nätet, via datorn eller i en mobilapp. Detta gör bankerna tillgängliga för kunder nästan dygnet runt, oavsett var kunden befinner sig. Dessutom börjar vi idag se att fler och fler konsumenter använder sig av digitala plånböcker, d.v.s., att de har ett betalkort i mobilen, och att butiker har börjat ta emot dessa digitala betalningssätt.

 

Läs mer: Behöver ditt företag verkligen en egen mobilapp?

 

 

Redo att digitalisera? 

 

Många företag och organisationer har redan kommit långt i sin digitaliseringsresa, men många kämpar fortfarande med aatt anpassa sina verksamheter utifrån deras unika situationer och förutsättningar. Det vanligaste hindret man står inför är brist på rätt kompetens och resurser. Förstår ditt företag det brådskande behovet och vikten av digitala lösningar men  behöver hjälp att utveckla dessa? Nytt IQ består av ett team utvecklare, designers och testare som brinner för att lösa komplexa utmaningar. Vi erbjuder en helhetslösning som är både kostnadseffektiv och skräddarsydd efter din verksamhet. Kontakta oss och berätta mer om era idéer, mål och behov så berättar vi hur vi bäst kan hjälpa er.

 

 

 

Läs även: