I dagens datadrivna affärsmiljö är det viktigare än någonsin för företag att vara medvetna om värdet av data, men många företag är datablinda och ser eller förstår inte värdet data kan ge dem. I det här blogginlägget förklarar vi vad data blindness innebär, hur ditt företag överkommer det, och hur ni kan använda data för att fatta rätt beslut.
Det finns flera olika definitioner av begreppet data blindness, eller datablindhet, där det ena ibland motsäger det andra. En definition av data blindness är när man har ett överflöd av ostrukturerad och rörig data som leder till en överbelastning av information (information overload) som hindrar företaget från att utnyttja den tillgängliga datan på ett värdefullt sätt. Men data blindness kan även innebära att man har för lite insyn i datan, eller kanske ingen alls, vilket kan vara en orsak till att företaget inte har någon aning om deras verksamhet fungerar bra eller dåligt.
Gemensamt för de ovannämnda fallen är att man helt enkelt inte har någon koll på sin data och därför inte kan se nyttan i det. Man är med andra ord datablind, vilket är oroväckande om man är ett företag. Utan koll på sin företagsdata hindras man från att fatta välgrundade och datadrivna beslut vilket kan leda till förlorade möjligheter, misslyckade identifieringar av problem och slöseri med resurser. Som tur är finns det sätt att ta sig ur detta och dra nytta av det värdefulla verktyg vi kallar data.
Tro det eller ej, men det kan vara svårt att veta om man som företag faktiskt är datablind. Här är några tecken på att ditt företag är det:
Ni går på magkänsla när ni fattar beslut
Ni tycker inte att er företagsdata säger er inte så mycket
Ni använder inte data för att göra förutsägelser eller prognoser
Ni delar ingen data internt mellan till exempel olika avdelniningar eller funktioner
Ni använder er inte av några dataanalysverktyg eller tjänster
Det går att övervinna data blindness, men det är en process som ditt företag kan behöva gå igenom stegvis. Här kommer några tips för vad ni kan göra för att komma igång med att bli av med datablindheten.
Fokusera på de frågor ni vill ha besvarade: Samla inte in data bara för att samla in data. Se till att ni har ett tydligt mål eller en idé om vad ni vill få ut av datan innan ni börjar analysera den.
Börja smått: Försök inte att hantera för mycket data på en gång. Börja med att samla in och analysera data från ett mindre projekt och bygg upp er kompetens därifrån. Så småningom kan ni börja applicera era lärdomar på större projekt.
Använd ett verktyg för att visualisera datan: Datavisualisering hjälper er att smälta och förstå större mängder data och att se mönster och trender som inte alltid är så tydliga när man tittar på rå data.
Ha ett öppet sinne: Det är lätt att hamna i ett tillstånd av bekräftelsebias (confirmation bias). Detta innebär att man söker efter information som rättfärdigar beslut snarare än att informationen, eller datan i det här fallet, driver beslutsfattandet. Bekräftelsebias kan få er att fokusera för mycket på vad som är fel på datan istället för att fokusera på vad datan faktiskt förmedlar.
Datablindhet är ett problem som kan ha förödande konsekvenser för företag, men att bli mer datadrivna handlar inte bara om vilka verktyg man använder. Det handlar också om att utveckla ett datadrivet tankesätt som genomsyrar er verksamhet. Det finns många resurser online för att lära sig mer om datablindhet och hur man hanterar det. Ni kan även prata med en dataanalytiker som kan hjälpa er att komma igång. Vi på Nytt IQ kan utveckla ett skräddarsytt system för datainsamling, analys och visualisering åt er – boka ett möte med oss idag!