Vad är data blindness och hur överkommer man det?

Publicerad: 28 augusti 2023

Uppdaterad: 15 april 2025

 

 

 

Idag är det viktigare än någonsin att jobba datadrivet som företag. Det har du säkert hört många gånger tidigare, men har du hörttalas om data blindness, så kallad datablindhet?

 

I det här blogginlägget får du lära dig om vad det är, hur du som företag undviker det och hur du egentligen ska använda data för att fatta rätt – och bättre – beslut.

 

 

Vad är data blindness?

Precis som det låter så innebär data blindness en oförmåga se och vara medveten om sina data. Man har helt enkelt inte koll. Detta beror oftast på en av två anledningar:

 

  1. Ett överflöd av data - för mycket, ostrukturerad och rörig data kan upplevas som överväldigande, vilket kan leda till en överbelastning av information (information overload). Detta riskerar att hindra dig från att nyttja datan på et värdefullt sätt.

  2. Ett underflöd av data - för lite data för att du ska kunna dra några slutsatser och få fram värdefulla insikter

 

I båda fallen har företaget allt för lite insyn i datan, i vissa fall kanske ingen alls, och kan därför inte dra nytta av insikterna datan bär på. Utan koll hindras man från att fatta välgrundade och datadrivna beslut, vilket leder till att man lätta missar chansen att skapa nya möjligheter och att åtgärda verkliga problem. Som tur är finns det sätt att ta sig ur detta och dra nytta av det värdefulla verktyg vi kallar data.

 

 

Tecken på data blindness

 

Det kan vara svårt att veta om man som företag faktiskt är datablind. Här är några tecken på att ett företag är det:

 

  • Magkänslan styr besluten

  • Datan upplevs inte som att den säger särskilt mycket

  • Ingen data delas internt mellan till exempel olika avdelningar eller funktioner

  • Verktyg och tjänster för dataanalys saknas

     

     

Att övervinna eller undika datablindhet

 

Känner du dig träffad? Ingen fara! Det går att övervinna eller undvika data blindness, men det är en process som kan behöva ske stegvis. Här kommer några tips för vad du kan göra för att komma igång med att bli av med datablindheten i ditt företag.

 

Fokusera på ert mål: Samla inte in data bara för att samla in data. Se till att ni har ett tydligt mål eller en idé om vad ni vill få ut av datan innan ni börjar analysera den.

 

Läs även: Reducing data waste and maximizing value in your business

 

Börja smått: Försök inte att hantera för mycket data på en gång. Börja med att samla in och analysera data från ett mindre projekt och bygg upp er kompetens därifrån. Så småningom kan ni börja applicera era lärdomar på större projekt.

 

Ha ett öppet sinne: Det är lätt att hamna i ett tillstånd av bekräftelsebias (confirmation bias). Detta innebär att man söker efter information som rättfärdigar beslut snarare än att informationen, eller datan i det här fallet, driver beslutsfattandet. Bekräftelsebias kan få er att fokusera för mycket på vad som är fel på datan istället för att fokusera på vad datan faktiskt förmedlar.

 

Använd ett verktyg för att visualisera datan: Datavisualisering hjälper er att smälta och förstå större mängder data och att se mönster och trender som inte alltid är så tydliga när man tittar på rå data.

 

 

Men viktigast av allt - ha rätt inställning

 

Datablindhet är ett problem som kan ha förödande konsekvenser för företag, men att bli mer datadrivna handlar inte bara om vilka verktyg man använder. Det handlar också om att utveckla ett datadrivet tankesätt som genomsyrar er verksamhet. Det finns många resurser online för att lära sig mer om datablindhet och hur man hanterar det. Ni kan även prata med en dataanalytiker som kan hjälpa er att komma igång. Vi på Nytt IQ utvecklar skräddarsydda datalösningar för datainsamling, analys och visualisering åt er. Intresserad? Boka ett möte med oss idag!

 

 

 

Om du tyckte om den här bloggen, kanske du är intresserad av: